Afscheid Fondatel-site

Het welgekende Fondatel uit Herne stelt voor een laatste keer zijn deuren open. Op zaterdag 22 september 2018 kan men de Fondatelsite nog voor één keertje bezichtigen.

Fondatel, een begrip in Herne en omstreken, is een Belgische gieterij die actief is in de wegenisgieterijensector. De ijzergieterij vestigde zich eind van de 19de eeuw in Herne en verschafte jarenlang werk aan honderden mensen uit de regio. In 2010 verhuisde de ijzergieterij uit Herne naar Andenne, waar zusterbedrijf Fonderies Lecompte gevestigd is.

De site van de voormalige ijzergieterij maakt binnenkort plaats voor een zone met residentieel karakter en bijhorend park. Er zullen tot 107 nieuwe woonentiteiten in diverse vorm kunnen worden gebouwd. Eveneens zullen er, samen met de sociale huisvestingsmaatschappij Providentia, een aantal sociale woningen worden gerealiseerd. De gemeente rekent op een symbolische verwijzing naar de ijzergieterij.

Opendeur

Op 22 september 2018 kan de Fondatelsite voor een laatste keer bezocht worden. Van 12u tot 15u kan men een begeleide rondleiding volgen en genieten van een hapje en een drankje. Eveneens vindt er een voorstelling plaats van het verleden van de ijzergieterij en worden de toekomstplannen toegelicht. De eigenaars van Fondatel nemen het initiatief om iedereen de kans te bieden om de toekomstplannen in te kijken, alvorens de verkavelingsvergunning wordt ingediend. Deze namiddag is een unieke kans om voor een laatste keer de Fondatelfabriek te bezichtigen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de burgemeester kris.poelaert@herne.be