Verenigingen en burgers kunnen voortaan in Herne de beschikbaarheid van de sport-, jeugd-en cultuurzalen online raadplegen en reserveren.

Herne sloot hiervoor een samenwerkingsakkoord af met de firma TicketGang uit Hever (Boortmeerbeek). TicketGang ontwikkelde in 2014 samen met enkele gemeenten een online zaalreservatiemodule. Diverse andere gemeenten in het Pajottenland zijn hiervoor reeds klant bij TicketGang.

„Herne ziet de online zaalreservatiemodule als een extra service voor de verenigingen en de burger.” zegt schepen van informatie, Lieven Snoeks. „Zo hoeven mensen niet meer te bellen voor vrije zaaluren en dagen. Men kan nu 24 u op 24 u kijken, wanneer de zalen vrij zijn en volledig online een zaal aanvragen voor een babyborrel, vergadering of een feest."

De medewerkers van de vrije tijdsdienst beheren online de zalen en keuren de online aanvragen goed. De module werkt met geautomatiseerde mailberichten voor de aanvrager. De gebruikers hebben een account in het systeem, waarbij zij al hun reservaties en facturen kunnen opvolgen.

„Ook de sportzalen zullen online aan te vragen zijn,” gaat schepen van sport, Patrick De Vos, verder. „De sportdienst zal eerst de vaste kalenders inbrengen en nadien kunnen verenigingen online nog bijkomende trainingsdata of wedstrijden bij reserveren.“

Op herne.zaalreservatie.be kan je vanaf nu terecht om de beschikbaarheden te consulteren van zowel het Dominicanessenklooster, het jeugdhuis, de polyvalente feestzaal en de sporthal. De eerste maal dien je je gegevens te registreren. Burgers kunnen onmiddellijk een zaal reserveren; verenigingen dienen een account aan te maken, die de gemeente eerst goedkeurt.

De Hernese verenigingen worden uitgenodigd op dinsdag 27 juni om 19u in het gemeentehuis voor een toelichting over de werking van Ticketgang.

Meer info:

Franciska Dekens