Het gemeentebestuur heeft een nieuwe rupskraan aangekocht voor de technische dienst, dit voor een bedrag van 102.372 euro. Er werd ook een bijhorende aanhangwagen aangekocht voor een bedrag van 28.400 euro.

De rupskraan, een Wacker Neuson ET 90, zal vooral ingezet worden om de grachten te reinigen, sleuven te trekken, beton te breken en het groenafval op het recyclagepark in de juiste containers te so rteren.

De multifunctionele aanhangwagen (Record) heeft een laadvermogen van 10 ton. Deze werd voornamelijk aangekocht om de kraan te vervoeren, maar zal ook ingezet worden om bijv. zandzakjes of andere zaken ter plaatse te krijgen.

Lieven Snoeks: „De aankoop van de kraan betekent een grote meerwaarde voor onze technische dienst. De kraan is uitgerust met rupsbanden, zodat moeilijker berijdbare ondergronden, zoals velden en akkers, ook makkelijker te berijden zijn. De triple-arm (arm met 3 scharnieren) heeft zeker ook zijn voordelen: men kan in smallere straten makkelijker werken en bepaalde plaatsen in de grachten die anders met de hand moeten worden gedaan, kunnen machinaal uitgevoerd worden.”

Het college van burgemeester en schepenen gunde deze opdracht aan AJL Service uit Herne.

Voor meer informatie kan u terecht bij damien.allert@herne.be of bij de bevoegde schepen lieven.snoeks@herne.be